Erfaringer fra Lars Gotaas, direktør King Food
|
Lars Gotaas arbeider som direktør i King Food som driver 34 Burger King
restauranter i Norge og Sverige; se www.burgerking.no King Food
sysselsetter ca 900 mennesker og omsatte i 2009 for omlag NOK 440
millioner. King Food er en divisjon i Umoe Catering AS.
Lars har
tidligere arbeidet som direktør i Togservice, www.togservice.no, i 6 år
hvorav han de 2 siste årene satt som president i
interesseorganisasjonen IRCG – International Rail Catering Group,
www.ircg.cz. Under Lars ledelse ble Togservice i 2003 tildelt prisen
som ”Most Innovative Caterer” og i 2005 nominert til ITCA’s Mercury
Award for sine strategi- og styringssystemer. Klikk her for å se Lars
profil på LinkedIn.
|
Om Tipping Point Methodology og Mia & Terje Haukås Skriver
Ved mitt første møte med Mia & Terje høsten 2007 ble jeg
umiddelbart slått av deres kunnskap om hvordan sette mål på en måte som
lik en turbo gjør at utviklingstakten øker langt sterkere enn vanlig.
I tillegg har de en unik forståelse for hvordan enkeltmennesket,
hjernen og team fungerer. Kombinasjonen av dette og evnen til å
kommunisere og lage modeller og metoder som gjør kunnskapen anvenbar
for mennsker og bedrifter flest gjør at de innehar et konsept som som
jeg så langt ikke har sett maken til i internasjonal sammenheng.
Om modulen Teamutvikling med konsulenthjelp
Da King Food høsten 2008 gjennomførte sin strategiprosess var Tipping
Point Methodology den eneste metodikken som tilfredstilte våre krav til
en helhetlig prosess som ivartok alle arenaer vi virker på: Kundene,
samfunnet, ansatte og eiere.
For å bli i stand til å nå tøffe målsetninger er menneskene i
organisasjonen kanskje den viktigste faktoren. Vår filosofi er at vi
som selskap ikke bare utvikler teamet, men også bidrar til utvikling av
livskvaliteten hos den enkelte. Dette korresponderer med Tipping Point
Methodlology.
Vårt arbeid med dette har startet i ledergruppen og adminstrasjonen som
består av 12 personer. Vi gjennomfører Tipping Point Methodology
teammoduler med Mia & Terje som fasilitatorer. Dette kombineres med løpende personlig coaching av hvert enkelt teammedlem.
Erfaringene så langt er imponerende. Imponerende fordi kombinasjonen
av personlig coaching med Mia & Terje og felles samlinger har økt
selvtilliten hos den enkelte og gitt individene og teamet et utvidet
perspektiv på hva de er i stand til å utrette. Målene har blitt mer
ekspansive. Årsaken ligger i metoden som Tipping Poing Methodology
representerer og personlige egenskaper hos Mia & Terje i
gjennomføringen. I en periode med finanskrise hvor rammebetingelsen i
markedet gir ekstra utfordringer i en travel hverdag både i driften og
administrasjonen har vi maktet å skape vekst både i eksisterende
virksomhet og med ny virksomhet. Jeg mener at dette hadde vært
vanskeligere for oss uten den ekstra energien teammodulene og Mia &
Terjes personlige coaching har bidratt med.
Vårt mål, når vi nå fortsetter med modulene i Tipping Point
Methodology, er å gi målene enda mer kraft og grundig koble
fellesnevneren i personlige mål med King Foods mål. Hensikten for meg
er å nå lengre, frigjøre ekstra energi og øke sikkerheten for
måloppnåelse. Og det på alle arenaer vi virker på: For kundene, for
samfunnet, for våre ansatte og for våre eiere.